DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Teksty -> nauki

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Nie ma prywatnych stanów umysłu Część I

Karol Ślęczek
_________

Zjawiska, których możemy doświadczyć, istnieją tylko jako zespół warunków. Budda wyjaśniał dokładnie, że cokolwiek możemy przeżyć wewnętrznie lub w zewnętrznym doświadczeniu jest z natury puste. To znaczy, iż nie posiada niezależnego istnienia.
Jeżeli dzisiaj przestudiowalibyśmy materialistyczną doktrynę Demokryta, odczytalibyśmy ją zapewne w perspektywie realizmu, myśląc więc, że tw...

Historia Kagyupów w Ladakhu

Svenja Schmitt
_________

Część II

Latem 2006 roku miałam przyjemność przez trzy miesiące, jako wolontariuszka, uczyć angielskiego w klasztorze szkoły Karma Kagyu w pobliżu Leh, stolicy Ladakhu. Jako, że moi uczniowie pełnili różnorakie powinności klasztorne – odprawiali pudże, czytali Kandziur i medytowali – miałam trochę wolnego czasu i mogłam zwiedzić okoliczne buddyjskie miejsca mocy. Mnisi udzielili mi wielu dobrych rad, których nie doczytałabym się w żadnym zachodnim przewodniku. Niektóre z tych informacji pochodziły z tybetańskich lub ladhackich tekstów, a inne były przekazem ustnym.

Przekaz

Manfred Maier
_________

Praktykując zgodnie z naukami szkoły Kagyu będziemy zawsze mieli do czynienia z pojęciem przekazu. Już pierwsza sylaba nazwy „Kagyupa" - „ka" - wskazuje na przekaz. „Karma Kagyu" jest „żywą transmisją czterech przekazów", które Tilopa otrzymał od indyjskich mistrzów - Nagardżuny, Ngagpopy, Lawapy i dakini Kalpa Sangmo. Doświadczenie tego przekazu - wglądu w naturę umysłu - przechodziło na przestrzeni stuleci z nauczyciela na ucznia. Kiedy dziś medytujemy z przyjaciółmi w ośrodku na Karmapę, podłączamy się do tego strumienia urzeczywistnienia.

Pieśń Milarepy dla kobiet z Jardrog

Milarepa
_________

Pewnego razu wielki Dzietsyn Milarepa wędrował żebrząc przez region Jardrog. W wiosce Baj Njon zatrzymał się na chwilę w pobliżu domu, do którego wchodziło i z którego wychodziło wiele osób.

Polując na umysł

Lama Ole Nydahl
_________

Całe nasze życie zmienia się z chwilą, gdy zrozumiemy, że rzeczywiście posiadamy umysł, a więc możemy osiągnąć wszystko. Wtedy pojawia się nagle przestrzeń pełna możliwości, możemy kształtować świat na zewnątrz i wewnątrz zgodnie z naszym życzeniem, sięgamy po olbrzymie bogactwo. Przedstawię tu w skrócie, jak można przekształcić zwykły sposób postrzegania, by doprowadził do wyzwolenia i oś...

Jest się lamą, ponieważ ma się uczniów

Dalaj Lama
_________

Pytanie do Dalaj Lamy:
Czy istnieją w buddyzmie jakieś funkcje kontrolne pozwalające uniknąć nadużywania władzy przez lamów?
Dalej Lama:
Część winy, gdy dochodzi do nadużywania swej pozycji przez nauczycieli leży również po stronie uczniów, gdyż rozpieszczają oni za bardzo swoich duchowych mistrzów, psują ich. Zgodnie z tradycją buddyjską duchowym nauczycielem staje się ktoś...

Męskie i żeńskie Lena Leontiewa

Lena Leontiewa
_________

Stupa House, czerwiec 2005

Jak kot z zapalonym ogonem

Porucznik Adam Jankiewicz
_________

Wykład z Poznania, zima 2007

Właściwy pogląd decyduje o tym, czy będziemy w stanie czegoś się nauczyć ze swoich przeżyć – tych codziennych i tych, których doświadczamy w formalnej medytacji. Pogląd jest najważniejszy. Bez niego nie ma ani medytacji, ani właściwego działania, nie ma też końca pomieszania. To pogląd prowadzi do tego, że możemy zobaczyć rzeczy „takimi, jakimi są”.

Karmapo witaj w domu

Przemówienie Lamy Ole Nydahla
_________

Wygłoszone na powitanie XVII Karmapy Taje Dordże w Ośrodku Europejskim

Nieczęsto zdarza mi się być wzruszonym, ale dziś tak właśnie jest! Nasze spotkanie tutaj w Ośrodku Europejskim, inicjacja tego miejsca i wszystkie praktyki, które się w nim odbywają, oznaczają spotkanie warunków, którego życzyliśmy sobie na przestrzeni wielu żywotów.

Lama jest mądrzejszy od nas

Wojtek Tracewski
_________

Pytania i odpowiedzi. Warszawa, 28 grudnia 2004 roku.

Esencja praktyki

Hannah Nydahl
_________

Komentarz do pieśni V Szamarpy

Mózg źródłem świadomości?

Peter Malinowski
_________

Metody badania mózgu:
Dopiero gwałtowny postęp w rozwoju nowych metod monitorowania aktywności mózgowej umożliwił wiele ze wspomnianych w tekście odkryć na temat mózgu.
Podczas elektroencefalografii (EEG) umieszcza się na skórze głowy osoby badanej liczne elektrody, aby mierzyć zmiany napięcia zachodzące po dostarczeniu bodźca. Zakłada się, że w ten sposób mierzona jest elektryc...

W kręgu buddyjskich kultur Azji Południowo-Wschodniej

Rafał Kowalczyk
_________

Część VIII

Cztery rodzaje bardo

Lobpyn Tseczu Rinpocze
_________

Część 3: Bardo przejrzystego światła

W 1992 roku Lobpyn Tseczu Rinpocze udzielił w Rödby w Danii szczegółowych wyjaśnień dotyczących czterech stanów bardo na podstawie dzieła „Zwierciadło świadomości” Tsele Natsok Randröl. Był on sławnym mistrzem linii Kagyu oraz Njingma żyjącym w XVII wieku i w swoich czasach uchodził za jednego z najbardziej wykształconych nauczycieli. Jest uważany za wcześniejszą inkarnację Dziamgona Kongtrula Rinpocze.

Ktoś kto nie istnieje, mówi coś co nie istnieje, do kogoś kto nie istnieje

Wojtek Tracewski
_________

Część I

W buddyzmie chodzi o wolność. Zwykle staramy się zdobyć jedynie zewnętrzną wolność - od obcych armii, komunistów, żądnych władzy kościołów, trudnych, gniewnych ludzi itd. Chcemy być niezależni. Budda jednak zobaczył, że ważna jest również wewnętrzna wolność, ponieważ dopóki panują nad nami nasze wewnętrzne ograniczenia, nie jesteśmy naprawdę wolni.

Praktyka Dharmy w nowoczesnym życiu

Künzig Szamar Rinpocze
_________

W Azji, Chinach, Tybecie i szeregu innych krajów południowoazjatyckich, buddyzm postrzegany jest przede wszystkim jako religia. Buddę traktuje się tam jak boga, buddyjskich nauczycieli, jak istoty boskie. Wiąże się to z zapleczem kulturowym tych rejonów i zaspokaja potrzeby zamieszkujących je ludzi. Wielkie znaczenie przypisywane jest tam wizerunkowi prezentowanemu na zewnątrz.
W swoi...

Gdziekolwiek jesteśmy powinniśmy być użyteczni

Zsuzsa Kozsegi
_________

Wywiad z Zsuzsą Kozsegi, Kuchary 26.07.2004

Zasady i kanony sztuki tybetańskiej

Ewa Preschern
_________

Część I

Tanki, posążki, stupy

Złote posążki Buddów oraz zwijane obrazy (tyb. tanka) są dzisiaj modne. Muzea coraz częściej organizują specjalne wystawy sztuki buddyjskiej, a grube albumy na jej temat sprzedają się w coraz większych nakładach. Nasze ośrodki również organizują wystawy, które umożliwiają szerokiej publiczności nawiązanie kontaktu z tego rodzaju sztuką, a co za tym idzie z naukami Buddy.

Dziękuję wam wszystkim z głębi mojego serca

XVII Karmapa Taje Dordże, w Ośrodku Europejskim.
_________

Dziękuję drogi Ole oraz wszyscy nasi drodzy przyjaciele z Sangi, którzy przyjechaliście tu z całego świata. Dziękuję Wam za ten cudowny dzień. Ta wspaniała okazja jest rezultatem i osiągnięciem wszystkich waszych starań, zainicjowanych przez mojego poprzednika Rigpi Dordże. Ole, Hannah i Wy wszyscy, którzy zapoczątkowaliście pierwsze działania: zgromadziliście wielką moc, wiele starań, fascynacji i oddania, aby osiągnąć taką aktywność i stworzyć tak mocne związki.

Uzdrawiająca tradycja Buddy Medycyny

Robert Sachs
_________

Każdy z nas może stać się Buddą, oświeconą istotą. Oświecone istoty różnią się od nieoświeconych tylko tym, że te pierwsze zrealizowały już potencjał, który jest ukryty w każdym z nas. Te możliwości można opisać jako trzy właściwości: tęczowe ciało, nieograniczony i precyzyjny umysł, całkowicie spontaniczny w działaniu i pełen radości. Nasze tęczowe ciało jest wynikiem pełnej realizacji tego, o czym mówi Sutra Serca: „Forma jest pustką, pustka jest formą”.