DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Teksty -> nauki

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Moc Bodhisattwy

Shangpa Rinpocze
_________

Na samym początku każdy powinien się zdecydować, czy naprawdę chce praktykować buddyzm. Jeśli tak, to wtedy z jednej strony powinien zgłębić buddyjskie nauki, z drugiej zaś rozwinąć oświeconą postawę, bodhiczittę. To doprowadzi go do oświecenia.

Cywilizacja buddyjska w Indiach

Rafał Kowalczyk
_________

Część V

Lama Ole Nydahl
_________

Życie ma z pewnością koniec, jednak nasz rozum nie chce nic o tym wiedzieć.
Fragment nowej książki Lamy Ole Nydahla „Śmierć i odrodzenie”
Rozdział 3. „Przygotowanie do śmierci”

NAUCZYCIEL I UCZEŃ // DD4

LAMA OLE NYDAHL
_________

KagyuLife Nr2/91

Przywołanie Lamy

Gendyn Rinpocze
_________

Lama jest tym, który otrzymał przekaz urzeczywistnienia dharmakaji – Dordże Czang – płynący nieprzerwaną linią, bez najdrobniejszego uszkodzenia i najmniejszej przerwy. Oznacza to, że kiedy zwracamy się do lamy, zwracamy się do oświeconego umysłu. Lama jest oświeconym współczuciem pełnym błogosławieństwa i dlatego jest naprawdę zdolny do przekazania błogosławieństwa, współczucia i dharmakaji. Posiada on zdolność przekazywania swoich właściwości uczniom, ale to, czy jesteśmy w stanie je rozwinąć, zależy już od naszego zaufania i próśb, jakie do niego kierujemy.

Jesteśmy joginami Kagyu

Lama Ole Nydahl
_________

Tenovice 2007

Szczęścia nie jest w stanie przeżyć ani samochód, ani dom, ani tytuł – szczęśliwe może stać się tylko to, co patrzy przez nasze oczy i słyszy przez nasze uszy – to, co jest świadome tu i teraz. To jest nasza nauka.

Dwie prawdy

Hannah Nydahl
_________

Komentarz Hannah Nydahl do pieśni wadżry II Szamarpy

Hannah Nydahl (1946-2007) była jedną z najbardziej uznanych tłumaczek z języka tybetańskiego na angielski, niemiecki i duński. Pracowała dla lamów w KIBI (Karmapa International Buddhist Institute – Buddyjskim Międzynarodowym Instytucie Karmapy) w New Delhi w Indiach, gdzie brała udział w przekładzie wielu buddyjskich tekstów, ale także pomagała w organizacji aktywności wysokich lamów linii Karma Kagyu. Przez część roku podróżowała także dookoła świata ze swoim mężem, Lamą Ole Nydahlem, zakładając ośrodki i nauczając w nich.

Dzięki mocy dakiń

Lama Ole Nydahl
_________

Nauki z Kursu Marpy, Warszawa 2004

Nasza wspólna praca w Polsce rozpoczęła się w 1976 roku. Wtedy to właśnie niezwykle uzdolniony Władysław Czapnik zobaczył w lustrze formę Czerwonej Mądrości i poczuł, że jest ona w jakiś sposób związana z buddyzmem. Zapytał przyjaciół, kto jest najbardziej skutecznym nauczycielem dharmy w Europie i kiedy ktoś wymienił moje imię, napisał do mnie list i zaprosił mnie. Poczuł, że nauki Buddy mogłyby w jakiś sposób stać się pożyteczne dla Polaków.

Damaru - budzi(k) ze snu niewiedzy

Mira Starobrzańska
_________

Damaru to obrzędowy bębenek stosowany głównie w tradycyjnych rytuałach tantrycznych i jogicznych, w praktyce czod. Jest bardzo ważnym instrumentem muzycznym w religiach i kulturach Indii, Nepalu, Tybetu i Mongolii. Reprezentuje pierwotną energię spajającą świat materialny.

Oddanie i otwartość

Lama Ole Nydahl
_________

Cechą odróżniającą Diamentową Drogę od pozostałych szkół buddyzmu tybetańskiego jest szczególnie żywy przekaz od nauczyciela do ucznia. Widać to bardzo wyraźnie na przykładzie mahasiddhów, takich jak indyjscy mistrzowie Naropa i Maitripa, czy Marpy, który sprowadził buddyzm świecki do Tybetu, oraz jego głównego ucznia, Milarepy. Tutaj nauczyciel sam w sobie stanowi drogę rozwoju. On lub ona jest źródłem inspiracji, daje metody i poczucie zaufania, że osiagnięcie celu jest możliwe. Jak mawiał Kalu Rinpocze: "Kiedy nauczyliście się wszystkiego od Lamy, wasz umysł jest nieoddzielny od jego umysłu."

Pieśń Wadżry

XVI Karmapa Rangdziung Rigpi Dordże
_________

Cześć Guru!
~
Ojciec Guru, ucieleśnienie trzech korzeni,
mieszka w centrum mego serca, obszarze umysłu.
Dla Guru, który zawsze jest esencją trzech ciał,
powstaje oddanie trzech rodzajów zaufania.
~
Jednakże, w tym kole pomieszania, chwytania się stałości,
korzeń trzech obszarów nie jest przecięty
Dlatego czujące istoty, ja...

Maggie Lehnert-Kossowski i Tomek Lehnert
_________

Część 3

Bartołty, wrzesień 2010

Pokłony

_________

Wybrane wskazówki Gendyna Rinpocze

Zrozumieć emocje

Dzigme Rinpocze
_________

Nasze nawyki, wychowanie i kultura, w której dorastaliśmy, w nieunikniony sposób tworzą warunki, które kierują naszymi stanami umysłu. Przez praktykę przyglądamy się tym uwarunkowaniom i próbujemy nabrać do nich dystansu. Gdy rozwiniemy zrozumienie własnych emocji oraz uczuć innych ludzi, wszystko stanie się łatwiejsze – nasz stosunek do innych, do naszych nauczycieli, do nauk. Nie chodzi tu o to, by emocje odcinać lub też rozbudowywać, ale żeby je rozumieć. Bez tego wglądu wszystko jest trudne, ponieważ stale oceniamy siebie i innych.

Tara żeńska energia oświecenia

Eduardo Herrera
_________

Żeńskość w buddyzmie reprezentuje prawdziwą naturę umysłu, jej otwartość wraz ze wszystkimi zawartymi w niej możliwościami, w terminologii mahajany nazywamy dharmakają. Z kolei męskość symbolizuje rupakaję – naturę umysłu wyrażającą się jako formę. Oba te stany są dwoma aspektami przebudzonego umysłu, którego nasiona obecne są we wszystkich istotach, i który znany jest jako niedualna natura rzeczy.

Jesteśmy nagą świadomością

Lama Ole Nydahl
_________

Wykład wprowadzający do poła w Kucharach, wygłoszony 10 lipca 2009 roku.

Pozwólcie, że opowiem wam o poła. Gdybyście robili tradycyjne odosobnienie, medytując po osiem godzin dziennie, jak robią to mnisi i mniszki (oczywiście nie medytują wtedy przez cały czas, również studiują, uczą się śpiewać pudże itd), do poła doszlibyście po dwóch latach. Moglibyście teraz zapytać, zwłaszcza ci z was, którzy dziś po raz pierwszy przyjęli Schronienie: „Czyżby Lama Ole był nieodpowiedzialny? Dlaczego daje nam ten przekaz od razu, na początku praktyki?”.

Dharma na Zachodzie

Dzigme Rinpocze
_________

O poglądzie XVI Karmapy na rozwój Dharmy na Zachodzie, Hamburg, 1989 rok

Karmapa jest wielkim bodhisatwą. Swoje wysokie urzeczywistnienie osiągnął na przestrzeni wieków, rozwijając się tak jak Budda. Na początku był zwykłą istotą pragnącą osiągnąć oświecenie. Praktykował, robił postępy i działał jak bodhisattwowie. My również staramy się czynić podobnie. Po pierwsze, przyjmujemy ślubowanie bodhisattwy i ćwiczymy się w oświeconej postawie (bodhiczicie). Po drugie, próbujemy działać pozytywnie i pomagać wszystkim na wszelkie możliwe sposoby.

To jest jak medytacja

Piotr Kaczmarek
_________

Wykład o stupach. Opole, październik 2010

Kto zabija istoty i pije odurzające napoje?

_________

Poniższe nauki o pustości "ja" pochodzą z tekstu "Pytania króla Milindy". Król Milinda był Grekiem, władcą Baktrii, hellenistycznego kraju istniejącego na terytorium Afganistanu od III do I w p.n.e. Nagasena był buddyjskim mnichem, później również nauczycielem króla.

8 linii przekazu w Tybecie

Detlev Göbel
_________

Część I

Nyingma, Marpa Kagyu, Szangpa Kagyu

Różne szkoły w obrębie jednej religii przywykliśmy widzieć na Zachodzie jako efekt wewnętrznych sporów i podziału – przykładowo katolików i protestantów, sunnitów i szyitów, itd. Jednakże różnorodność szkół buddyjskich w Tybecie ma inną przyczynę. Buddyzm przybył do Tybetu dwukrotnie i wieloma drogami. Różni mistrzowie odwiedzali Indie, aby sprowadzić nauki Buddy do Tybetu. Dharma, którą przywozili ze sobą, każdorazowo przyciągała ludzi o odmiennych charakterach i dzięki temu wykształciły się różnorodne szkoły.