DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Teksty -> content/keyword/nauki/(offset)/80

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Pięć tysięcy partnerek

Dietrich Rowek
_________

Kiedy zostałem buddystą, miałem 22 lata, a pierwszą buddyjską książką, która po przyjęciu Schronienia wpadła mi w ręce, była biografia Drugpy Kunleja pod tytułem: „Święty szaleniec".

Nasz umysł jest swobodny jak ocean

Lama Ole Nydahl
_________

Nauki wygłoszone w KIBI w lutym 1994 roku.

Przede wszystkim chciałbym wam powiedzieć, że mamy wiele powodów do radości. Pierwszy z nich to fakt, że na całym świecie funkcjonuje 260 naszych ośrodków. Wszystkie działają na tych samych zasadach - są zorientowane na praktykę, ludzie robią w nich nyndro i doskonale ze sobą współpracują.

Kobiety

Lama Ole Nydahl
_________

Wywiad przeprowadzony przez Mirę Starobrzańską, Karma Guen, Hiszpania, maj 2005 r.

Oddanie dla nauczyciela

Szangpa Rinpocze
_________

Singapur i Kuala Lumpur, maj 2002

W szkole Karma Kagyu kładzie się duży nacisk na oddanie dla guru. Mówi się, że nauczyciel jest jak forma odlewnicza i jeśli w jej wnętrzu wyryto bardzo wyraźny wzór to będzie on równie dobrze widoczny na odlewie. Jeżeli wzoru nie ma, to odlany zostanie tylko sam kształt i nie będzie na nim widać piękna ornamentu. Dlatego właśnie każdy, kto praktykuje mahamudrę i przygotowanie do niej, powinien mieć wykwalifikowanego nauczyciela, takiego, który posiada niezbędną wiedzę i potrafi nauczać mahamudry od podstaw aż po bardzo zaawansowane poziomy. Guru to także ktoś, kto jest w stanie pokazać nam naturę umysłu – dzięki temu możemy wyruszyć w podróż ku wyzwoleniu. Wszystko to musi być ze sobą połączone – uczeń musi mieć związek z nauczycielem, a nauczyciel musi przekazać swoją wiedzę uczniowi. Uczeń powinien także być doskonałym naczyniem gotowym do przyjęcia tych nauk.

Splątania

Ralf Bohn
_________

Fizyka kwantowa i buddyzm - doświadczenie to jest to!

Część 4

„Przestrzeń jest informacją” – w fizyce prawda ta przejawia się wyraźnie poprzez tak zwane cząstki splątane. Fizycy kwantowi badają je, żeby dowiedzieć się, czy teoria kwantowa daje pełny opis rzeczywistości. Zadając to pytanie, nauka dotarła do punktu, w którym fizyka i buddyzm już nie przedstawiają odmiennych wizji świata –ich opisy spotykają się i zaczynają się również splątywać.

Lama jest mądrzejszy od nas

Wojtek Tracewski
_________

Pytania i odpowiedzi. Warszawa, 28 grudnia 2004 roku.

Esencja praktyki

Hannah Nydahl
_________

Komentarz do pieśni V Szamarpy

Nie ma prywatnych stanów umysłu Część I

Karol Ślęczek
_________

Zjawiska, których możemy doświadczyć, istnieją tylko jako zespół warunków. Budda wyjaśniał dokładnie, że cokolwiek możemy przeżyć wewnętrznie lub w zewnętrznym doświadczeniu jest z natury puste. To znaczy, iż nie posiada niezależnego istnienia.
Jeżeli dzisiaj przestudiowalibyśmy materialistyczną doktrynę Demokryta, odczytalibyśmy ją zapewne w perspektywie realizmu, myśląc więc, że tw...

Historia Kagyupów w Ladakhu

Svenja Schmitt
_________

Część II

Latem 2006 roku miałam przyjemność przez trzy miesiące, jako wolontariuszka, uczyć angielskiego w klasztorze szkoły Karma Kagyu w pobliżu Leh, stolicy Ladakhu. Jako, że moi uczniowie pełnili różnorakie powinności klasztorne – odprawiali pudże, czytali Kandziur i medytowali – miałam trochę wolnego czasu i mogłam zwiedzić okoliczne buddyjskie miejsca mocy. Mnisi udzielili mi wielu dobrych rad, których nie doczytałabym się w żadnym zachodnim przewodniku. Niektóre z tych informacji pochodziły z tybetańskich lub ladhackich tekstów, a inne były przekazem ustnym.

Przekaz

Manfred Maier
_________

Praktykując zgodnie z naukami szkoły Kagyu będziemy zawsze mieli do czynienia z pojęciem przekazu. Już pierwsza sylaba nazwy „Kagyupa" - „ka" - wskazuje na przekaz. „Karma Kagyu" jest „żywą transmisją czterech przekazów", które Tilopa otrzymał od indyjskich mistrzów - Nagardżuny, Ngagpopy, Lawapy i dakini Kalpa Sangmo. Doświadczenie tego przekazu - wglądu w naturę umysłu - przechodziło na przestrzeni stuleci z nauczyciela na ucznia. Kiedy dziś medytujemy z przyjaciółmi w ośrodku na Karmapę, podłączamy się do tego strumienia urzeczywistnienia.

Pieśń Milarepy dla kobiet z Jardrog

Milarepa
_________

Pewnego razu wielki Dzietsyn Milarepa wędrował żebrząc przez region Jardrog. W wiosce Baj Njon zatrzymał się na chwilę w pobliżu domu, do którego wchodziło i z którego wychodziło wiele osób.

Polując na umysł

Lama Ole Nydahl
_________

Całe nasze życie zmienia się z chwilą, gdy zrozumiemy, że rzeczywiście posiadamy umysł, a więc możemy osiągnąć wszystko. Wtedy pojawia się nagle przestrzeń pełna możliwości, możemy kształtować świat na zewnątrz i wewnątrz zgodnie z naszym życzeniem, sięgamy po olbrzymie bogactwo. Przedstawię tu w skrócie, jak można przekształcić zwykły sposób postrzegania, by doprowadził do wyzwolenia i oś...

Jest się lamą, ponieważ ma się uczniów

Dalaj Lama
_________

Pytanie do Dalaj Lamy:
Czy istnieją w buddyzmie jakieś funkcje kontrolne pozwalające uniknąć nadużywania władzy przez lamów?
Dalej Lama:
Część winy, gdy dochodzi do nadużywania swej pozycji przez nauczycieli leży również po stronie uczniów, gdyż rozpieszczają oni za bardzo swoich duchowych mistrzów, psują ich. Zgodnie z tradycją buddyjską duchowym nauczycielem staje się ktoś...

Męskie i żeńskie Lena Leontiewa

Lena Leontiewa
_________

Stupa House, czerwiec 2005

Jak kot z zapalonym ogonem

Porucznik Adam Jankiewicz
_________

Wykład z Poznania, zima 2007

Właściwy pogląd decyduje o tym, czy będziemy w stanie czegoś się nauczyć ze swoich przeżyć – tych codziennych i tych, których doświadczamy w formalnej medytacji. Pogląd jest najważniejszy. Bez niego nie ma ani medytacji, ani właściwego działania, nie ma też końca pomieszania. To pogląd prowadzi do tego, że możemy zobaczyć rzeczy „takimi, jakimi są”.

Karmapo witaj w domu

Przemówienie Lamy Ole Nydahla
_________

Wygłoszone na powitanie XVII Karmapy Taje Dordże w Ośrodku Europejskim

Nieczęsto zdarza mi się być wzruszonym, ale dziś tak właśnie jest! Nasze spotkanie tutaj w Ośrodku Europejskim, inicjacja tego miejsca i wszystkie praktyki, które się w nim odbywają, oznaczają spotkanie warunków, którego życzyliśmy sobie na przestrzeni wielu żywotów.

Uzdrawiająca tradycja Buddy Medycyny

Robert Sachs
_________

Każdy z nas może stać się Buddą, oświeconą istotą. Oświecone istoty różnią się od nieoświeconych tylko tym, że te pierwsze zrealizowały już potencjał, który jest ukryty w każdym z nas. Te możliwości można opisać jako trzy właściwości: tęczowe ciało, nieograniczony i precyzyjny umysł, całkowicie spontaniczny w działaniu i pełen radości. Nasze tęczowe ciało jest wynikiem pełnej realizacji tego, o czym mówi Sutra Serca: „Forma jest pustką, pustka jest formą”.

Ścieżka oddania

Maggie Lehnert-Kossowski i Tomek Lehnert
_________

Część I

Bartołty, wrzesień 2010­

Maggie: Po raz pierwszy razem z moim bratem Tomkiem udzielamy nauk i jest to naprawdę bardzo wzruszające, że jesteśmy w tak pięknym miejscu, o którym słyszeliśmy tyle dobrego, i że możemy podzielić się naszymi doświadczeniami w dharmie. Bardzo się z tego cieszę i jest mi miło, że tylu was tutaj jest, że są przyjaciele, rodzina. Chyba nie można sobie wymarzyć lepszej sytuacji.

Mózg źródłem świadomości?

Peter Malinowski
_________

Metody badania mózgu:
Dopiero gwałtowny postęp w rozwoju nowych metod monitorowania aktywności mózgowej umożliwił wiele ze wspomnianych w tekście odkryć na temat mózgu.
Podczas elektroencefalografii (EEG) umieszcza się na skórze głowy osoby badanej liczne elektrody, aby mierzyć zmiany napięcia zachodzące po dostarczeniu bodźca. Zakłada się, że w ten sposób mierzona jest elektryc...

W kręgu buddyjskich kultur Azji Południowo-Wschodniej

Rafał Kowalczyk
_________

Część VIII