DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 49 -> Buddyzm i edukacja

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Buddyzm i edukacja

Maike i Pit Weigelt
_________

Buddyjska fundacja Diamentowej Drogi od wielu lat wspiera najróżniejsze projekty na całym świecie. Nieruchomości, takie jak Europe Center lub ośrodki odosobnieniowe na Ałtaju czy w Urugwaju, to tylko nieliczne przykłady. Obok wszystkich tych działań fundacja ma na sztandarze jeszcze jeden obszar aktywności: kształcenie – w postaci projektu szkolnego „Buddyzm w swojej całości” oraz buddyjskiego związku nauczycieli.


Projekt szkolny

Kilka lat temu na zachodzie i północy Niemiec rozwinęło się przekonanie, że Diamentowa Droga powinna podjąć aktywność także w obszarze edukacji, najpierw na poziomie szkoły. Plany nauczania zobowiązały wtedy nauczycieli religii, etyki i filozofii do przekazania podstawowej wiedzy na temat buddyzmu. Co się tyczy podręczników do tego celu, były nie tylko niekompletne, ale i zawierały wiele nieprawdziwych informacji. Poza tym główny nacisk przypadał na monastyczny kierunek na poziomie therawady i Wielkiej Drogi. O buddyzmie zen wspominano tylko czasem, nie uwzględniając jego odrębności, a o Diamentowej Drodze – wcale, jeśli nie liczyć jednego zdjęcia Lobpyna Tseczu Rinpocze w pewnym szkolnym podręczniku. W Wuppertalu zebrało się zatem sporo zainteresowanych, głównie nauczycieli szkolnych – uczniów Lamy Ole, aby opracować strategię przekazywania wiedzy zarówno nauczycielom, jak i uczniom w celu zaszczepienia w miarę zrozumiałego obrazu buddyzmu. Tak narodził się projekt szkolny. Przy realizacji pracowało w sumie 56 przyjaciół: podróżujący nauczyciele, którzy napisali teksty na 26 różnych buddyjskich tematów (teksty te sprawdzili następnie Manfred Seegers i Hannah Nydahl), nauczyciele szkolni, którzy opracowali lekcje pod względem dydaktycznym i metodycznym, tworząc materiał dla nauczycieli (cele nauczania, materiały do kopiowania, rozwiązania zadań) oraz zadania i materiały dla uczniów; graficy byli równie niezbędni jak przyjaciele orientujący się w finansach itd.

Ponieważ fundacja z jednej strony nie miała zamiaru zarabiać na tym projekcie, a z drugiej nie chciała być zależna od wydawnictw szkolnych, postanowiono udostępnić wszystkim zainteresowanym całość na stronie internetowej www.buddhismus-schule.de i równocześnie zestawić dwa segregatory dla nauczycieli (ale także przyjaciół w ośrodkach, którzy potrzebują pomysłów lub podstawowej wiedzy do dziesięciominutowych wykładów), ażeby na ich półkach mógł znaleźć się łatwy w korzystaniu i przystępny cenowo materiał. Buddyjskie wydawnictwo pod redakcją Kerstin Seifert sprawiło, że stało się to możliwe. Obecnie projekt szkolny, dostępny od 2003 roku, stał się nieodłącznym elementem w wielu szkołach, prywatnych mieszkaniach i ośrodkach buddyjskich. Także przedstawiciele innych buddyjskich szkół korzystają z tego projektu i nie szczędzą pochwał dla udanej pracy. Projekt przetłumaczono na wiele języków i powoli znajduje on dostęp do systemów edukacyjnych innych krajów (np. planowana jest rozmowa naszych przyjaciół z Moskwy z rosyjskim Ministerstwem Edukacji). Ponieważ przedstawiciele innych buddyjskich kierunków gotowi są wnieść własny wkład – prezentując punkt widzenia therawady i mahajany – a do tego na przestrzeni ostatnich lat wiele wniosków i krytycznych uwag wpłynęło na adres: info@buddhismus-schule.de, projekt szkolny został zmodyfikowany w roku 2010.

Buddyjskie związki nauczycieli

Pomysł założenia Buddyjskich Związków Nauczycieli (www. buddhismus-lehrerverband. de) powstał ze zrozumienia, iż w Diamentowej Drodze nie może zabraknąć ustnego przekazu, nawet jeżeli istnieje już udany projekt szkolny. Dlatego od 2004 roku powstają związki, których członkami są nauczyciele i uczniowie Lamy Ole, oferujące oficjalne programy szkoleniowe w ramach doskonalenia nauczycieli. W ten sposób nauczyciele uczący na lekcjach o buddyzmie mogą otrzymać ustny przekaz. Poza tym młodym nauczycielom, którzy studiowali religię, etykę i filozofię, oferuje się w ramach kształcenia między pierwszym a drugim egzaminem państwowym możliwość bezpośredniego i pełnego kontaktu z buddyzmem. Obecnie w landach: Badenia-Wirtembergia, Bawaria, Berlin, Brema, Hamburg, Hesja, Dolna Saksonia, Nadrenia-Westfalia, Nadrenia-Palatynat, Kraj Saary, Saksonia i Schleswig-Holstein istnieją uznawane przez kuratoria możliwości dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego. W celu uzyskania bezpośredniego dostępu do uniwersytetów, i co za tym idzie – do kształcenia nauczycieli, trzeba było znaleźć lukę w drodze akademickiej. Otworzyła się ona, kiedy zrozumiano, że buddyzm nie jest przedmiotem szkolnym, tylko jedną z wielu treści – a więc nauczanie buddyzmu dla nauczycieli nie jest określone żadną akademicką procedurą. Potrzebny jest jedynie dyplom jakiejkolwiek uczelni w połączeniu z wieloletnim buddyjskim doświadczeniem. Tak oto znaleźliśmy możliwość przekazywania buddyzmu podczas studiów w żywy i pełny sposób, przy czym projekt szkolny jest tu ważnym elementem składowym. Możliwe stało się też założenie ogólnoniemieckiego związku nauczycieli, na którym spoczywa odpowiedzialność za projekt.

Perspektywy

W wielu miejscach buddyzm znalazł już dostęp do szkół. W ten sposób podstawowa wiedza coraz szerzej dociera do społeczeństwa. Ponieważ coraz większa liczba nauczycieli-buddystów angażuje się w projekt, następuje znaczący rozwój w tej dziedzinie. Na przykład nasi przyjaciele z Hesji, Bawarii, Nadrenii-Westfalii i Schleswig-Holstein są bardzo aktywni. Obecnie w przygotowaniu znajdują się książki uzupełniające projekt szkolny, skierowane do dzieci od wieku przedszkolnego do dziesiątego roku życia. Ażeby cały system uzyskał europejski poziom, stopniowo nawiązywane są kontakty z uniwersytetami w Unii Europejskiej, dzięki czemu wszyscy – nauczyciele, uczniowie i przez to cała społeczność mają szansę poznania buddyzmu, bez przesądów i półprawd. Taki cel ma platforma: www.buddhism-education.eu.

Opracowanie: Ewa Zachara

 | W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

Nieprzerwany przekaz autentycznych nauk - Wywiad z XVII Karmapą Taje Dordże | Buddyzm na Wschodzie i na Zachodzie - Wywiad z Szamarem Rinpoche | Widzę Czystą Krainę - Pytania zadane Lamie Ole | Czas na medytację - List Noworoczny Lamy Ole | Aktywność Trzech Czasów - Karmapa Mikjo Dordże (1507 - 1554) | Cytat - Guru Rinpocze | Jesteśmy dla siebie mistrzami - Wywiad z Hannah Nydahl | Cytat - Hannah Nydahl | Schronienie - Lama Ole Nydahl | Cytat - X Karmapa Czojing Dordże | Utrzymywanie przekazu to wasz obowiązek - Lama Ole Nydahl | Budda i śmierć - Lama Ole Nydahl | Z Lamą Ole i Caty Hartung o książce Budda i śmierć - Praga 2010 | Ścieżka oddania - Maggie Lehnert-Kossowski i Tomek Lehnert | Dosiadając niedźwiedzia - Z organizatorami podróży zimowych po Rosji | Katłanga - Mira Starobrzańska | Buddyzm w dziejach świata - Anna Szymańska | Popycha nas cierpienie, ciągnie nas współczucie - Rozmowa z Klausem Kaltenbrunnerem | Sanga - Denes Andras | Buddyzm i edukacja - Maike i Pit Weigelt | Co, gdzie, jak w KBL | Hong Kong - 18 dni błogosławieństwa - Michał Bobrowski | Biblioteka Kagyu w Łodzi | Gdańsk | Mango | Czym jest dla Ciebie ośrodek? - Ofelia Cybula |

 | PODOBNE ARTYKUŁY: