DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 48 -> Damaru - budzi(k) ze snu niewiedzy

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Damaru - budzi(k) ze snu niewiedzy

Mira Starobrzańska
_________

Damaru to obrzędowy bębenek stosowany głównie w tradycyjnych rytuałach tantrycznych i jogicznych, w praktyce czod. Jest bardzo ważnym instrumentem muzycznym w religiach i kulturach Indii, Nepalu, Tybetu i Mongolii. Reprezentuje pierwotną energię spajającą świat materialny.


Ma kształt klepsydry. Powstaje z dwóch drewnianych półkulistych komór lub ściętych czaszek ludzkich, najczęściej dziecięcych, połączonych szczytami i obustronnie obciągniętych kozią skórą, z rączka umocowaną w przewężeniu. Bębenki tybetańskie wzbogacone są długimi ozdobnymi szarfami z wyhaftowanymi lub nadrukowanymi buddyjskimi symbolami. Zaczepione są one w przegrodzie bębna i zwykle mają 20-50 cm długości. W przewężeniu umocowane są także – na sznurkach lub rzemieniach – dwie kuleczki, które przy naprzemiennym obracaniu bębna raz w jedną, raz w drugą stronę uderzają o membrany, wydając rytmiczny dźwięk. Średnica tego niezwykłego instrumentu osiąga kilkanaście centymetrów, gra się na nim jedną – najczęściej prawą – ręką. W mitologii indyjskiej już sam kształt damaru (dwa trójkąty w przekroju – jest przepełniony znaczeniem: górna część symbolizuje męską aktywność prokreacyjną – lingam, a dolna – żeńską yoni. Symbolicznie kreacja świata następuje, gdy lingam i yoni spotykają się w środkowej, przewężonej części bębenka, a destrukcja – gdy się od siebie oddalają.

W tradycji buddyjskiej damaru symbolizuje zasadę męską i żeńską, jej jedność i wzajemne uzupełnianie się; oznacza również zjednoczenie absolutnej i relatywnej bodhiczitty – nieograniczone współczucie na wszystkich poziomach. Jest atrybutem wielu form medytacyjnych naszej linii. Można je zobaczyć w rękach Korlo Demczoga w zjednoczeniu z Dordże Pamo oraz u siedmiu dakiń, które dźwiękiem budzą wszystkie istoty ze snu niewiedzy w guru jodze VIII Karmapy. Niektóre formy Mahakali są wyposażone w kościane damaru, zwykle trzymane w prawej ręce; jest on też nieodłącznym atrybutem Kalaczakry – Koła Czasu. Istnieją również inne rzadkie jego odmiany – udaku, hurduk i idakka – które wystepują na licznych zachowanych jaskiniowych malowidłach ściennych. Inną odmianą damaru jest dhad, na którym gra się palcami, bardzo popularny w Indiach, w tradycji Sikhów.

 | W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

37 Działań bodhisattwy - XVII Karmapa Trinlej Taje Dordże | Nauczyciel jest podstawą wszystkiego - Lama Ole Nydahl | Oświecona odwaga - Dilgo Czientse Rinpocze | Pytania i odpowiedzi - Fragment nowej książki Lamy Ole | Esencja praktyki - Hannah Nydahl | Była otwartością przestrzeni - Wywiad z Tomkiem Lehnertem o Hannah Nydahl | Ścieżka oddania - Maggie Lehnert-Kossowski i Tomek Lehnert | O nas - Lama Ole Nydahl | Przyjaźń jest podstawą całego naszego szczęścia - 17 Karmapa Trinlej Taje Dordże | III Karmapa Rangdziung Dordże - nauczyciel czystego poglądu - Manfred Segers | W 21 słowach o Buddyzmie Diamentowej Drogi - Wolfgang Poier | Damaru - budzi(k) ze snu niewiedzy - Mira Starobrzańska | Buddyzm w dziejach świata - Anna Szymańska | O Stupie Kalaczakry w Berchen Ling - Rozmawiamy z Lamą Ole Nydahlem | Tu świat spotyka się z oświeceniem - Lama Ole | Wydarzyło się właśnie coś wspaniałego - Lama Czogdrup Dordże i Lama Ole | To jest jak medytacja - Piotr Kaczmarek | Z 17 Karmapą w Rosji - Caty Hartung | O dzieciach i buddyjskim życiu rodzinnym - Z rodzicami rozmawiała Ofelia Cybula | Cytat - Lama Ole Nydahl | Europe center - Hubert Bramowicz | Brno - Markéta Blažejovská | Wiedeń - Wywiad z Anną Potyką | Zawsze nam się udaje - Wywiad z Lamą Ole o Valhalli | Nagodzice 2010 - Eskadra Nagodzice. | Cytat dnia | Zabujani w Zagórzanach - Zespół Zagórzan | O Zagórzanach - Lama Ole | Kraków - Krakowska sanga | Kalisz |

 | PODOBNE ARTYKUŁY: