DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 37 -> Umysł bez granic

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Umysł bez granic

Ula Wasilewska, Bartek Kozłowski
_________

Czy wiecie, że w Polsce już dwukrotnie odbyła się wystawa „Umysł bez granic”?

Czym ona jest? Jest próbą przedstawienia, zaprezentowania współczesnej, europejskiej formy buddyzmu szkoły Karma Kagyu. Składają się na nią zdjęcia reporterskie:

• tzw. tradycyjne, czyli początki… podróże Ole i Hannah do Tybetu
  • przedstawiające nauczycieli naszej linii
  • Lamę Ole, czyli próbę przedstawienia stylu naszego nauczyciela
  • sangę, klimaty i klimaciki sangi polskiej i nie tylko
  • stupy
  • ośrodki w Europie
  • posążki, formy medytacyjne

Kolejnymi elementami wystawy są teksty z podstawowymi informacjami o buddyzmie, banery zawierające m.in. mapę Europy z zaznaczonymi ośrodkami Lamy Ole, cytaty nauczycieli buddyjskich, a także znanych ludzi nauki na temat buddyzmu oraz kilka filmów do wyboru, oczywiście o tematyce buddyjskiej. A teraz czas na krótkie sprawozdania.

Opole:
08.– 30.10.2004, to oczywiście data oficjalna, bo wystawa była w naszych sercach i głowach już od roku.
Miejsce: galeria Miejskiego Ośrodka Kultury w centrum miasta
O godz. 19.00 wystawę w mistrzowski sposób otworzyła Agnieszka Smędzik z Katowic. Publiczność oprócz zdjęć mogła oglądać wyświetlany na jednej ze ścian galerii wideoclip „Thanks to Lobpyn Tseczu Rinpocze”. Dodawał on szczególnego klimatu temu miejscu. Kiedy wszyscy nasycili się oglądaniem wystawy, nadszedł czas na dawkę poglądu buddyjskiego z pozycji praktykującego. Tadeusz Uchto podzielił się zrozumieniem i wiedzą na temat nauk Buddy podczas wykładu „Współczesny buddyzm”. Po wykładzie odbyła się prelekcja filmu „Podróż do Bhutanu” – relacja z ostatniej podróży Lamy Ole z uczniami do tego kraju.
Następnie Artur Przybysławski, który jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu Łódzkiego – wydziału filozofii – wygłosił wykład na temat zbieżności i różnic filozofii zachodniej i buddyjskiej. Po tej dawce wiedzy, skierowanej szczególnie do ludzi o nastawieniu intelektualnym, nastał czas na zabawę i otwarte dla wszystkich party. DJ-ami byli nasi zdolni muzycznie chłopcy z opolskiej sangi. Celem wystawy i towarzyszących jej wydarzeń było dotarcie do mieszkańców Opola, studentów, mediów. W dużym stopniu nam się to udało. Na otwarcie wystawy przybyło ok. 150 osób, w tym dziennikarze. Kolejnym naszym zamierzeniem było dotarcie do gimnazjów i szkół ponadpodstawowych, tak aby młodzi ludzie mogli poszerzyć swoją wiedzę o buddyzmie korzystając z rzetelnych źródeł. Listownie poinformowaliśmy szkoły o wystawie i możliwości skorzystania z lekcji otwartych, które miał poprowadzić jeden z naszych nauczycieli – Marek Witek. Na zaproszenie odpowiedziało Liceum Plastyczne w Opolu i skorzystało z kilku takich lekcji, które odbyły się w galerii mieszczącej wystawę. Lekcje cieszyły się dużym zainteresowaniem tych młodych ludzi; kilku z nich zostało dłużej, by dowiedzieć się więcej o dharmie, wymienić poglądy. Niektórzy pojawili się później w opolskiej gompie.

Słupsk
Sanga ze Słupska zaaplikowała w przestrzeń miejską konkretną dawkę informacji o Naturze Umysłu. DJ’e z naszego ośrodka zmiksowali tradycyjny buddyzm, wypożyczony z Muzeum Azji i Pacyfiku w formie tanek i posążków, ze współczesną instalacją pt. „Umysł bez granic”, stworzoną przez przyjaciół z „Triangle Projekt”. W wyniku tych twórczych działań powstała wystawa, informacyjny bit, który chwycił za serca i umysły mieszkańców miasta. Dzięki współpracy z Muzeum Azji i Pacyfiku z Warszawy nasza wystawa mogła zaistnieć w najbardziej ekskluzywnym miejscu w Słupsku – Zamku Książąt Pomorskich.
Niech o naszej pracy dla dobra istot opowiedzą cyfry i zdjęcia:
300 – tyle plakatów rozwiesiliśmy w mieście.
1000 – tyle folderów rozdaliśmy na mieście.
10 – tyle artykułów, programów radiowych i TV ukazało się w mediach.
50 – tyle zaproszeń roznieśliśmy do szkół,
uczelni oraz instytucji publicznych.
70 – tyle osób przybyło na wernisaż.
35 – tyle ludzi odwiedza codziennie stronę www wystawy.
1 lub 2 – tyle zorganizowanych grup odwiedza wystawę każdego dnia.
40 – tylu średnio gości indywidualnie pojawia się na wystawie w przeciągu dnia
Wszyscy – tylu członków sangi wzięło udział w organizacji wystawy.
Daliśmy radę i działamy dalej, do czego serdecznie zachęcamy przyjaciół z innych miast.

W waszym mieście też może się odbyć wystawa „Umysł bez granic”. Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt z Kasią Krause z Opola: kasiak@tlen. pl; tel. dom. (77) 454-18-36. Wystawa powstała w ramach wielu aktywności Triangle Project; większość środków na jej wykonanie otrzymaliśmy z grantu UE, który pozyskali nasi czescy sangowicze. W tworzeniu ekspozycji uczestniczyli przyjaciele z Opola, Katowic, Gliwic, Krakowa, Wrocławia.

Wszystkim bardzo dziękujemy!

| W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

Umysł jako ostateczne schronienie - Lama Ole Nydahl | Lama jako źródło błogosławieństwa - Dziamgon Kongtrul Rinpocze | Identyfikacja z nauczycielem - Wywiad z Lamą Ole | Trucizny umysłu - Gendyn Rinpocze | Cytat - Lama Ole Nydahl | Największa przeszkoda na ścieżce - Gjatrul Rinpocze | Potrzebujemy przyjaciół - Manfred Seegers | Cytat - Szantidewa | Dzierżawcy linii przekazu Kagyu - Patricia Schaffrick | Medytacja w życiu codziennym - Marcin Barański | Pieśń dla młodej kobiety - Milarepa | Lama jest mądrzejszy od nas - Wojtek Tracewski | Uzdrawiająca tradycja Buddy Medycyny - Robert Sachs | Wyspy idealizmu - Żwirek rozmawia z Piotrkiem Kaczmarkiem | Cytat - Gampopa i Milarepa | Byliśmy Khampami - Michał Bobrowski | Wszystko jest wodą czyli Tales z Miletu a Budda - Ralf Bohn | Triangle News - Grzegorz Kuśnierz | Surfing Budda - Phil Carlise, Mick Gabriel, Bart Lipowski | Ośrodek Diamentowej Drogi w Connecticut, USA - Kasia Sikora-Kowolik | Władywostok - Igor Popkow | Budujemy kolejną fabrykę wyzwolonych - Adam Jankiewicz | Umysł bez granic - Ula Wasilewska, Bartek Kozłowski | "Kruszynka" nauczycielem! |