DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 22 -> Pytanie 4: Czy Lamowie szkoły Kagyu w określonych przypadkach przekazują również nauki Dzogczien?

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Pytanie 4: Czy Lamowie szkoły Kagyu w określonych przypadkach przekazują również nauki Dzogczien?


Istnieją cztery Szkoły Buddyzmu Tybetańskiego: pierwsza została założona przez Guru Rinpocze około roku 750 n.e. i nauki te zwane są "Ningmapa" co znaczy "Stara szkoła" lub "Stare nauki". Potem jednak nienawidzący Buddyzmu król Langdarma zniszczył prawie zupełnie ów przekaz. Przetrwało tylko niewiele ukrytych, tajemnych pism - tak zwanych "Term". Następnie przez około sto lat do Tybetu nie docierały prawie żadne przekazy Buddyjskie. Dopiero potem pojawiły się nowe szkoły. Szkoły tantryczne przyszły do Tybetu dzięki Marpie, natomiast inne, bardziej monastyczne wraz z Atisią. To nowe wprowadzenie Buddyzmu do Tybetu nazywa się "Sarma". Jedna z owych czterech szkół ma tylko stary przekaz - jest to Ningmapa, inna z kolei ma tylko część nowego przekazu, przede wszystkim część intelektualną - nazywa się Gelugpa. Jest ona w rzeczywistości bardziej szkołą Mahajany niż Wadżrajany. Następne dwie natomiast dysponują zarówno starym, jak i nowym przekazem - nazywają się one Szakjapa i Kagyupa. W szkole Kagyupa np. 3. Karmapa był w swoich czasach jedynym dzierżawcą nauk Dzogczien. Z drugiej strony był również naturalnym dzierżawcą nauk Czakczien. Jeśli teraz spojrzelibyśmy na napisany przez Niego, tekst "Czakczien Monlam", zobaczylibyśmy w jaki sposób Karmapa łączy obie te nauki. Szkoła Kagyu przekazuje również intelektualne nauki Madhjamiki czy też Umaczienpo. Ja sam jestem potwierdzonym dzierżawcą Mahamudry - zawiera to również nauki Dzogczien. Jeśli chcesz znać różnicę między tymi dwiema grupami nauk, Mahamudra (tyb. Czakczien) jest przeznaczona przede wszystkim dla ludzi, których najsilniejszym uczuciem jest pożądanie, skupia się w większym stopniu na bogactwie umysłu, na tym, że jest on w stanie wyprodukować różne rzeczy. Dzogczien natomiast odpowiada raczej ludziom gniewnym, którzy chętniej koncentrują się na pustym aspekcie umysłu. Jest to więc kwestią skłonności. Naprawdę ważne jest to, by umysł stał się spontaniczny, bez wysiłku. Każdy z was również poczuje, gdzie jego serce bije najmocniej. W rzeczywistości poszczególne szkoły można odróżnić od siebie już na pierwszy rzut oka. Jeśli nie ma zbyt wielu mnichów dookoła, w grupach Kagyu wszyscy się obejmują i ściskają, w Ningmapie natomiast ludzie utrzymują większy dystans w stosunku do siebie. Podają sobie ręce, ale wszystko jest chłodniejsze. W ośrodkach Gelugpy z kolei przede wszystkim się dyskutuje. Wszystko jest dobre, ale każdy z nas powinien znaleźć lekarstwo, które będzie najodpowiedniejsze dla niego. Karmapa porównuje to tak: Czakczien jest jak pływanie w oceanie, czujesz go bardzo bezpośrednio! Dzogczien jest jak lot nad nim, rozwijasz pogląd o oceanie. Madhjamika natomiast jest analizowaniem wody z oceanu w laboratorium. Niezależnie od tego, z której strony zaczniemy patrzeć na ocean dowiemy się czegoś o nim samym i o falach, które się na nim pojawiają. Wiem, że ostatnio bardzo dużo mówi się o Dzogczien. Sam jednak staram się wam powiedzieć, że jest to w rzeczywistości to samo co Mahamudra czy Czakczien, że nie musicie biegać za czymś innym, gdyż to samo możecie dostać tutaj.

 | W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

Pytanie 1: Trudno jest mi widzieć wszystko na czystym poziomie - mógłbyś powiedzieć coś na ten temat? | Pytanie 2: Co mógłbyś powiedzieć o panowaniu nad umysłem, o koncentracji? | Pytanie 3: W jaki sposób możemy najlepiej rozwinąć oddanie dla Karmapy, jeśli nie jest on teraz fizycznie obecny? | Pytanie 4: Czy Lamowie szkoły Kagyu w określonych przypadkach przekazują również nauki Dzogczien? | Pytanie 5: Czy mógłbyś coś powiedzieć o czasie? | Pytanie 6: Jeśli ktoś przed zetknięciem się z praktyką buddyjską osiągną już pewien stopień rozwoju, czy w związku z tym kiedy chce ją rozpocząć musi odrzucić to, czego wcześniej doświadczył, czy też może połączyć obie te rzeczy? | Pytanie 7: Jestem muzykiem, czy mogę w jakiś sposób wykorzystywać grę na ścieżce Dharmy? | Pytanie 8: Chrystus był wielkim Bodhisattwą. Dlaczego nauczał o Bogu jako o stworzycielu? | Pytanie 9: W Polsce pojawia się ostatnio dużo literatury na temat spraw duchowych. Czy szukanie jakiejś uniwersalnej prawdy poza religiami jest błędem? I jeszcze jedno krótkie pytanie: chodzi mi o zastosowanie seksualizmu w naszej praktyce? | Pytanie 10: Co robić, jeśli pięść jest szybsza niż współczucie? | Pytanie 11: Co myślisz o masturbacji? | Pytanie 12: Jakie jest znaczenie przyjęcia schronienia w codziennym życiu? | Pytanie 13: Jak można pomóc umierającemu zwierzęciu? | Pytanie 14: Jak radzić sobie z trudnościami z wizualizacją w czasie medytacji? | Pytanie 15: Czy mógłbyś coś powiedzieć o paleniu papierosów? | Pytanie 16: Jest wiele rodzajów "szine", czy Ole mógłby nauczyć nas kilku z nich? | Pytanie 17: Czy to prawda, że ludzie wschodu mają większe uzdolnienia medytacyjne niż my? | Pytanie 18: Spotkałem się z informacją, że jakiś Tulku odrodził się w Hiszpanii? | Pytanie 19: Jak radzić sobie z brakiem motywacji do praktyki i oddania? | Pytanie 20: Na czym polega reinkarnacja? | Pytanie 21: Jak pozbyć się niezdecydowania? | Pytanie 22: Jak pracować z bardzo silnym pożądaniem? | Pytanie 23: Czy Ole mógłby wyjaśnić termin "Mahamudra"? | Pytanie 24: Czy świadomość Buddy wygasa, czy nie? | Pytanie 25: Z jakimi ślubowaniami wiąże się przyjęcie schronienia? | Pytanie 26: Ole, jak zostać joginem? | Pytanie 27: Kiedy zaczął się cykl odrodzeń umysłu w różnych formach i dlaczego? | Pytanie 28: W jaki sposób najłatwiej rozpoznać, czy mamy do czynienia z kimś wartościowym? | Pytanie 29: Ole, mówiłeś kiedyś, że w niektórych medytacjach faza końcowa rozpuszczenia wizualizacji trwa dłużej, w innych zaś krócej. O co tu chodzi? | Pytanie 30: Dostałem oryginalne liście z drzewa bodhi, pod którym Budda osiągnął oświecenie. Dlaczego spotkało mnie takie szczęście? | Pytanie 31: Czy moc inicjacji towarzyszy nam tylko w tym życiu, czy również w następnych? | Pytanie 32: Czy przywiązanie do nauczyciela może być przeszkodą w rozwoju? | Pytanie 33: Czy można mieć zaufanie do Buddyzmu i jednocześnie wierzyć w Boga? | Pytanie 34: Ole, jaka jest relacja pomiędzy Buddyzmem a Hinduizmem? | Pytanie 35: DalajLama oświadczył kiedyś podobno, że już się nie odrodzi. Czy mógłbyś coś na ten temat powiedzieć? | Pytanie 36: Szamar Rinpocze powiedział podobno, że jeśli ludzie na Zachodzie będą się zachowywać tak jak do tej pory, to więcej na zachód nie przyjedzie? | Pytanie 37: Co to jest "Ślubowanie Bodhisattwy"? | Pytanie 38: Chciałbym zapytać o szczerość nauczania Dharmy? | Pytanie 39: Co się dzieje, gdy złamiemy ślubowania? | Pytanie 40: Czy przyjęcie ślubowania nie jest w jakiś sposób ograniczające? | Pytanie 41: Czy po wzięciu ślubowania otwiera się więcej możliwości? | Pytanie 42: Co powinnam zrobić, jeśli stykam się z kimś, z kim trudno jest wytrzymać? | Pytanie 43: Czym jest mądrość, którą rozwija się poprzez praktykowanie Mahamudry? | Pytanie 44: Czy to prawda, że dopiero po osiągnięciu oświecenia jest się wolnym od karmy? | Pytanie 45: Dlaczego mówi się, że w chwili zniknięcia "ego" świat staje się doskonały? Czy nie jest to tak, że znika wówczas nie tylko zło, ale również dobro? | Pytanie 46: Jeśli jesteśmy jednym umysłem, lub też dążymy do tego jednego umysłu, to dlaczego dzielimy się na jakieś istoty czy osoby? | Pytanie 47: W jaki sposób doświadcza się świata na poziomie oświecenia? | Pytanie 48: Co to znaczy, że Samsara i Nirwana są tym samym? | Pytanie 49: Co przechodzi z życia na życie? | Pytanie 50: Jak można wykorzystać ból? | Pytanie 51: Ole, co myślisz o psychoterapii? Czy dobrze jest wykonywać zawód psychoterapeuty? | New articlePytanie 52: Co musimy zrobić, by osiągnąć ten sam poziom rozwoju, który zrealizował Budda? Czy Jezus mógł być inkarnacją Buddy? | Pytanie 53: Mówiłeś że umysł jest nierozerwalnie związany z radością, odwagą i miłością. Czy w związku z tym można powiedzieć, że jest on również związany z lękiem, śmiercią i obojętnością? | Pytanie 54: Czy istnieje praktyka dzięki której możemy zobaczyć nasze poprzednie życie? | Pytanie 55: Czy wszystko jest Bogiem, dzieje się w Nim i dla Niego? | Pytanie 56: Jak powinniśmy postąpić, gdy zrozumiemy, że u podstaw naszych trudności leży gniew? | Pytanie 57: Czy mógłbyś powiedzieć coś na temat małżeństwa i rodzicielstwa w naszym współczesnym, trudnym świecie? | Pytanie 58: Co myślisz o radiestezji i telepatii? | Pytanie 59: Czy mógłbyś powiedzieć coś o cudach? | Pytanie 60: Na zachodzie często używa się terminu "Lamaizm". Co oznacza on w odniesieniu do Buddyzmu Tybetańskiego? | Pytanie 61: Co można zrobić dla osoby, która utrzymuje się z hodowli zwierząt i musi je zabijać? | Pytanie 62: Co robić, by długo żyć? | Pytanie 63: Chciałbym zapytać jeszcze o długość życia. Słyszałem, że orgazm skraca życie? | Pytanie 64: Co sądzisz o wegetarianizmie? | Pytanie 65: Jakie widzisz zasadnicze różnice między Buddyzmem a Chrześcijaństwem? | Pytanie 66: Co to jest czysta kraina? | Pytanie 67: Czy powinniśmy dyskutować o Buddyzmie z ludźmi, którzy mają inne poglądy? | Pytanie 68: Czy twoim zdaniem intelekt i uczucia są potencjalnie tym samym? | Pytanie 69: Czy można medytować zanim spotka się nauczyciela? | Pytanie 70: Czy nie obawiasz się fascynacji nauczycielem? | Pytanie 71: Czy LSD jest bardziej konstruktywne, czy destruktywne? | Pytanie 72: Czym różni się zanik osobowości od Buddyjskiego zaniku "ego"? | Pytanie 73: Jak częsty powinien być kontakt z nauczycielem, by możliwa była praca nad sobą? | Pytanie 74: Jaka jest rola kobiety w Buddyzmie? | Pytanie 75: Jak Ole zdefiniowałby przyczyny cierpienia współczesnego człowieka? | Pytanie 76: Czy karma działa wstecz? | Pytanie 77: Czy jeśli umiera ktoś nam bliski, kto jest katolikiem, możemy mu jakoś pomóc w przechodzeniu przez śmierć? | Pytanie 78: Co myślisz o roli kościoła katolickiego w Polsce? | Pytanie 79: Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej o różnicach między Chrześcijaństwem a Buddyzmem? | Pytanie 80: Jak poradzić sobie z tęsknotą za nauczycielem? | Pytanie 81: Nie sądzisz, że możemy skutecznie walczyć z "ego" bez żadnej praktyki? | Pytanie 82: A jeśli patrzę na świat nie poprzez oczy, lecz poprzez uczucia? | Pytanie 83: Czy Tybet zna święte wojny? | Pytanie 84: Czy oświecenie można, twoim zdaniem, osiągnąć tylko przez podążanie za nauką Buddy? | Pytanie 85: Czy wystarczy nam samo doświadczenie, czy też ważne jest również zrozumienie intelektualne? | Pytanie 86: Czy móglbyś określić poziom swojego zrozumienia? | Pytanie 87: Dlaczego wypowiadasz się negatywnie o Islamie? | Pytanie 88: Może lepiej jest więc nie myśleć o negatywnych rzeczach, zdarzeniach? | Pytanie 89: Ole, dlaczego jesteś w tak fantastycznej formie przez cały czas? | Pytanie 90: Jakie znaczenie ma bycie mnichem lub mniszką? | Pytanie 91: Co sądzi Pan o aborcji? | Pytanie 92: Co oznacza dla ciebie słowo "Mistrz"? Czy czujesz się mistrzem? | Pytanie 93: W jaki sposób Buddyzm może być użyteczny w nowoczesnym, zachodnim społeczeństwie? | Pytanie 94: Chsześcijaństwo jednak również mówi o wolności? | Pytanie 95: Jak wyjaśniłbyś różnicę między intelektualnym zrozumieniem nauki Buddy, a tym płynącym z doświadczenia? | Pytanie 96: Mówiłeś w czasie wykładu dużo dobrego o Polakach. Ja tego tak nie widzę - wszędzie spotykamy się z agresją, pijaństwem... | Pytanie 97: Czy Polakiem człowiek rodzi się w nagrodę, czy za karę? | Pytanie 98: Czy Buddysta może kogoś nie lubić? | Pytanie 99: Czy uczucia, które prezentujesz na sali i twój stosunek do nas są prawdziwe, czy też jest to gra? | Pytanie 100: Czy doświadczenie wszechobecności związane jest tylko z praktyką, czy też może pojawić się u każdego? | Pytanie 101: Niektórzy ludzie myślą, że po zadaniu ci pytania otrzymują niewłaściwą odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje? | Pytanie 102: Jaka praktyka prowadzi najszybciej do rozwinięcia ponadnaturalnych zdolności? | Pytanie 103: Czy można wyleczyć chorobę psychiczną nie poprzez branie lekarstw, lecz stosując medytację? | Pytanie 104: Jak radzić sobie z bólem? | Pytanie 105: Czy można powiedzieć, że jakiś aspekt oświecenia jest ważniejszy niż inne? | Pytanie 106: Co to znaczy "Lama"? | Pytanie 107: Buddyzm uważa pokój i nie stosowanie przemocy za swoje główne wartości. Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej na ten temat? | Pytanie 108: Czy istnieje różnica między Buddyzmem Tybetańskim, a Buddyzmem Zen? Jeśli tak, to na czym ona polega? |

 | PODOBNE ARTYKUŁY: